Każdy człowiek ma naturalną tendencję do rozwoju, która ujawnia się, gdy znajdzie się w warunkach sprzyjających rozwojowi.
Potencjał rozwojowy każdego człowieka jest inny i aby wspierać jego rozwój potrzebne jest jego rozpoznanie w oparciu o relację opartą na wzajemnym zaufaniu i szacunku (edukacja spersonalizowana).
Motywacja człowieka wypływa z możliwości dokonywania wyborów i z wewnętrznej chęci człowieka do wykorzystania swego potencjału.
Rolą szkoły jest stworzyć warunki sprzyjające wszechstronnemu rozwojowiuczniów (nie tylko akademickiemu ale także społeczno-emocjonalnemu, ekonomicznemu, atrystyczno-twórczemu itd.)
Każdy młody człowiek potrzebujeprzewodnictwa ze strony dojrzałego dorosłego w postaci inspiracji i wsparcia (a nie zmuszania!)
Co jest potrzebne aby zachodził proces uczenia się?
Sens
Relacje
Autonomia
Mistrzostwo
Jak pracują nowoczesne szkoły?
Każdy uczeń jest odpowiedzialny za swoją edukację.
Każdy uczeń ma swojego dorosłego przewodnika edukacyjnego, z którym ustala swoje cele rozwojowe (nie tylko akademickie) i sposoby ich osiągnięcia.
Uczęszczanie na zajęcia nie jest przymusowe. Każdy uczeń ma możliwość wyboru zajęć, w których uczestniczy.
Uczniom oferowane są zarówno zajęcia przedmiotowe jak i interdyscyplinarne, czyli łączące zagadnienia z wielu dziedzin, np. ekonomii-ekologii-etyki-psychologii.
W szkole nie stawia się stopni. Stosuje się zamiast tego ocenianie kształtujące, czyli prowadzący zajęcia udziela uczniowi informacji zwrotnej, co zrobił dobrze, a co wymaga jeszcze poprawy i w jaki sposób uczeń to może zrobić.
Uczniowie mogą realizować wspólnie różnorodne projekty i przedsięwzięcia – techniczne, informatyczne, artystyczne, społeczne, badawcze oraz multidyscyplinarne, które pozwalają im rozwijać swoje umiejętności potrzebne w dalszym życiu.
Uczniowie współpracują w grupach mieszanych wiekowo (nie są posegregowani ze względu na wiek), gdyż w ten sposób rozwijają szerokie kompetencje społeczne, m.in.: zespołowego podejmowania decyzji, rozwiązywania konfliktów, a także uczą się od siebie nawzajem.
Uczniowie (przy wsparciu przewodnika) decydują, do jakich egzaminów zewnętrznych chcą się przygotować (np. na studia) i opracowują swój plan przygotowania się do tych egzaminów, za którego realizację biorą odpowiedzialność.