Mity edukacji


Zmuszanie dzieci do nauki jest niezbędne (i dobre dla dzieci) 

Wiele osób powtarza "Jeśli dzieci nie byłyby zmuszane do nauki to by się nie uczyły". Powtarzają coś co nie jest prawdą. Dzieci uczą się od dnia narodzin. Uczą się chodzić, uczą się mówić, uczą się obcego języka gdy wyjadą do innego. Dzieci uczą się poprzez działanie: chodzić poruszając kończynami, mówić poruszając ustami i językiem i zapamiętując te kombinacje. Obcego języka uczą się poprzez zabawę z obcojęzycznymi dziećmi. Nikt ich do nauki nie zmusza. Uczą się bo chcą. Są ciekawe świata i chcą go poznać - każde po swojemu, każde inaczej, w swoim tempie.

Dzieci uczą się chętnie do czasu aż dorośli (nauczyciele) zaczynają im mówić czego mają się nauczyć a czego nie. Po pewnym czasie takiego traktowania dzieci przestają mieć spontaniczne zainteresowanie nauką. Dziecko zmuszane do nauki potrzebuje pewnego okresu wolności by zainteresowanie uczeniem się powróciło. Proces ten opisuje Aleksander Neil w swojej książce "Nowa Summerhill". 

Wszystkie dzieci muszą uczyć się tych samych obowiązkowych przedmiotów

Prawie każdy z nas, dziś już dorosły, pytał będąc dzieckiem w szkole "ale po co musimy się tego uczyć?".  Prawie każdy z nas słyszał podobną odpowiedź: "bo to kiedyś może Ci się przydać". Czy ktoś z nas dzisiaj choć raz w roku wykorzystuje całkowanie, kto choć raz w roku wykorzystuje wiedzę o wartościowości pierwiastków, kto choć raz w roku dokonuje rozbioru rozbioru zdania na części? Z reguły nikt. Większość z nas była zmuszana do przyswojenia wiedzy lub zdobycia umiejętności, których wcale nie potrzebowaliśmy i które nas nie zawsze interesowały. Większości z nas skradziono czas, który mogliśmy przeznaczyć na to, co czuliśmy, że było dla nas ważne i ciekawe. 

 

W przygotowaniu:

  • Dzieci uczą się tylko wówczas gdy dorosły je naucza.
  • Ocenianie dzieci dzieci w szkole jest niezbędne (i dobre dla dzieci).
  • Dorośli (urządnicy w ministerstwie, nauczyciele) wiedzą najlepiej jakiej wiedzy i kompetencji potrzebuje każde dziecko.
  • Obowiązkowe zadania domowe zwiększają efektywność nauki.