Filmy o edukacji demokratycznej

 

Filmy zostały podzielone na następujące sekcje tematyczne: 

Zmiany w myśleniu o edukacji (5) >>

Szkoła demokratyczna Sudbury Valley School (3) >> 

Szkoły demokratyczne Sudbury (28) >>

Jeśli znacie ciekawy film wart umieszczenia w tym miejscu to prześlijcie nam link.

 

Zmiany w myśleniu o edukacji (5)

Zakazana Edukacja

Film ukazuje założenia edukacji demokratycznej oraz konsekwencje współczesnego przymusu szkolnego. Odsłania także podstawy rozwoju i nauki dzieci i młodzieży obalając wiele mitów.

Zmiana Paradygmatu Edukacji 

Współcześnie Edukacja Demokratyczna zyskuje bardzo wielu sprzymierzeńców, którzy starają się wskazać na potrzebę nowego podejścia. Jednym z nich jest K. Robinson. Przekonuje on do zmiany myślenia o edukacji w następujący sposób.

Summerhill w Euronews

Film przedstawia program zrealizowany przez kanał Euronews o Summerhill School. W programie wywiady z uczniami, nauczycielami oraz obecnie prowadzącą szkołę: Zoe Neill. 

 

Ken Robinson twierdzi, że szkoły zabijają kreatywność

Sir Ken Robinson stawia przyjemną i poruszającą do głębi tezę stworzenia systemu edukacyjnego, który raczej podsycałby kreatywność, niż ją osłabiał.

Zrewolucjonizujmy nauczanie! 

Sir Ken Robinson argumentuje za zmianą systemu nauczania - ze standardowych szkół do bardziej spersonalizowanej edukacji, by stworzyć warunki do rozwoju naturalnych talentów dzieci.

 

Szkoła demokratyczna Sudbury Valley Schools (3)

Komitet sądowniczy

Społeczność szkolna wspólnie tworzy zasady i pilnuje ich przestrzegania. Niezwykłe jest to, jak dzieci potrafią naturalnie ocenić, co jest niesprawiedliwe a co jest prawdą. Film pokazuje, jak można uzyskać pozytywne zachowanie uczniów bez przymusu i autorytaryzmu.

Skupienie i żywiołowość

Film pokazuje, jak dzieci rozwijają w szkole swoje pasje i zainteresowania w sposób naturalny. Dzieci wybierają, korzystając z bogatej oferty szkoły, jakiej aktywności poświęcić czas. Jedni w danym czasie wolą malarstwo, konstruowanie a inni gry i wspinaczkę.

Szkolne zebranie

Czy uczniowie mogą kierować szkołą? Tworzyć zasady? Szkolne zebrania społeczności szkolnej to serce funkcjonowania szkoły. Każdy ma w niej głos i rzeczywisty wpływ na funkcjonowanie. Film pokazuje, jak to działa w praktyce.

 

Szkoły demokratyczne Sudbury Schools (28)

01 Wprowadzenie

Przedstawienie osób, które wypowiadają się w filmie Sudbury Schools. Wśród nich: uczniowie, nauczyciele, absolwenci i rodzice z różnych szkół stworzonych wzór Sudbury Valley School na całym świecie.

02 O szkole

Czym są szkoły demokratyczne w modelu Sudbury School? Na to pytanie swoimi słowami odpowiadają nauczyciele, uczniowie i rodzice. Film przedstawia ogólną charakterystykę prowadzenia szkoły, zasad, rozwiązywania problemów. 

03 Codzienne życie w szkole 

Film przedstawia organizację nauki, zajęć lekcyjnych, planu dnia, zebrań społeczności szkolnej, komitetu sędziowskiego oraz sekcji zainteresowań. Powyższe znacznie różnią się od tradycyjnego modelu szkolnego. 

04 Nauka

Nauka nie musi oznaczać siedzenia na lekcji, uczenia się na pamięć, pisania sprawdzianów. Do odmiennego spojrzenia przekonują nas uczniowie i nauczyciele szkół Sudbury. 

05 Czytanie, pisanie i arytmetyka

Te trzy umiejętności uznawane są za najważniejsze i stanowią podstawę edukacji krajów rozwiniętych. Sudbury pokazuje, jak dzieci uczą się liczyć, czytać i pisać w sposób naturalny, czasami przewyższając oczekiwania dorosłych. 

06 Wymieszanie uczniów w różnym wieku

W tradycyjnej szkole uczniowie są podzieleni według wieku. Uczniowie z Sudbury jako jedną z najlepszych cech szkoły wymieniają integrację dzieci w różnym wieku. 

07 Lekcje

Film przedstawia, jak organizowane są lekcje, jakie mają znaczenie oraz ile czasu na nich spędzają uczniowie. 

08 Ocenianie i testy

Czy może istnieć szkoła bez oceniania i sprawdzania postępów w nauce? W filmie padają istotne argumenty. 

09 Rola pracowników szkoły 

Rola nauczyciela w Sudbury jest zupełnie inna od tej w tradycyjnej szkole. Istotnym elementem jest wspieranie uczniów poprzez rozmowy. 

10 Szkolne zebranie

Wypowiedzi uczniów i rodziców o szkolnych zebraniach i ich znaczeniu. 

 

11 Rozwiązywanie konfliktów - komitet sądowniczy

Sercem szkół Sudbury jest komitet sądowniczy. Dzięki niemu w szkole panuje porządek, a żadna ze spraw uczniów nie jest bagatelizowana. 

12 Rozwiązywanie konfliktów: sprawy

Każdy ze społeczności szkolnej może być pozwany i uznany winnym, a w konsekwencji otrzymać karę. Film przedstawia najczęstsze powody i konsekwencje. 

13 Rozwiązywanie konfliktów - mediacje

Nie wszystkie konflikty społeczności szkolnej są rozstrzygane przez Komitet. Czasami wystarczy porozmawiać. W Sudbury ważne jest, by konflikt został rozwiązany. 

14 Przemoc

Czy możliwa jest szkoła bez przemocy? Uczniowie oraz nauczyciele Sudbury wypowiadają się o kwestii przemocy, z którą wiele szkół ma problem. 

15 Śpiący uczeń

Zabawna anegdota o śpiącym uczniu świetnie pokazuje przejście dziecka ze szkoły tradycyjnej do demokratycznej. U każdego czas goi rany w innym tempie.  

16 Czy szkoła Sudbury sprawdza się dla każdego?

"Podstawowym wymogiem w Sudbury jest odpowiedzialność za swoje czyny." Czy każde dziecko może taką odpowiedzialność wziąć na siebie? Odpowiedzi udzielają uczniowie i rodzice. 

17 Przystosowanie się do szkoły Sudbury

Przystosowanie się do funkcjonowania w szkole Sudbury jest procesem i wymaga samodzielnego myślenia oraz wzięcia odpowiedzialności za siebie. Każdy ma swoją historię przystosowywania. 

18 Gry wideo

Większość osób twierdzi, że gry wideo są złe. Rodzice się ich boją lub nie znają. Sudbury ma swoje podejście do gier wideo. 

 

19 Rodzice

W filmie poruszana jest kwestia stosunku rodziców do szkoły w modelu Sudbury. Niektórzy rodzice mają wątpliwości, inni wręcz przeciwnie. 

 

20 Jak wybierani są pracownicy

Film przedstawia kryteria oraz zasady wyboru nauczycieli w szkołach Sudbury. 

 

 

21 Kwalifikacje i osobowość pracowników

Kim są nauczyciele w szkołach demokratycznych? Jakie prezentują wykształcenie i jakie ma ono znaczenie w ich pracy? W końcu, jakie mają poglądy o Sudbury? 

22 Wady

Uczniowie i nauczyciele w szczerych odpowiedziach wypowiadają się na temat negatywnych aspektów Sudbury. 

 

 

23 Dostanie się na studia i znalezienie pracy

Jedną z ważniejszych funkcji szkoły jest przygotowanie uczniów do rozpoczęcia studiów. Czy wobec braku ocen uczniowie mogą ubiegać się o przyjęcie na uczelnie wyższe tak samo jak ich rówieśnicy uczęszczający do tradycyjnych szkół? 

24 Finansowanie szkoły

Szkoły Sudbury utrzymują się z czesnego płaconego przez rodziców. Film pokazuje różne aspekty takiego rozwiązania.

 

 

25 Dyskusja o czesnym

W filmie poruszana jest ważna kwestia finansowania szkoły przez rodziców oraz brak wsparcia finansowego udzielanego przez państwo. 

26 Opłacanie pracowników

Nauczyciele w Sudbury wypowiadają się na temat swoich zarobków. Ich wysokość jest zależna od kilku czynników, między innymi kondycji finansowej szkoły. 

27 Wspólnota Fairheven

Film ukazuje dostosowanie Sudbury School do prawnych wymogów w stanie Maryland. 

     
Sudbury Schools - Realizatorzy filmu