Idee angielskiej wolnej szkoły Summerhill w polskich egzemplifikacjach

Książka powstała jako wyraz fascynacji autorów zarówno pedagogią Alexandra S. Neilla przepojoną głębokim humanizmem i niezwykłą znajomością psychologii dziecka, jak i fascynacji szkołą Summerhill w Anglii, którą autorzy odwiedzili w lipcu 2010 roku. Summerhill istnieje ponad 90 lat.

Czytaj więcej...

Edukacja w wolności - D. Gribble

Według Autora szkolnictwo konwencjonalne "ignoruje dziecięcą ciekawość tłamsi ich wrodzoną energię i gasi szczodre odruchy spontanicznej dziecięcej moralności". Dlatego na całym świecie żyją ludzie, którzy dostrzegają wyrządzane dzieciom zło i zakładają odmienne szkoły. Opisy 18 takich placówek stanowią treść niniejszej książki.

Czytaj więcej...

Jaka może być szkoła - Hubertus von Schönebeck

Konstruktywny postmodernizm charakteryzuje się tym, że za podstawę przyjmuje równoważność poszczególnych zjawisk, które w swej różnorodności traktowane są jako godne uwagi w jednakowym stopniu. Dlatego oczywiste wydaje się to, że dzieci, będąc równie ważne jak osoby dorosłe, są od samego początku pełnowartościowymi ludźmi i

Czytaj więcej...

Zamiast edukacji - J. Holt

Autorem książki "Zamiast edukacji" jest John Holt, jeden z najbardziej reprezentatywnych dla ruchu domowej edukacji i radykalnej krytyki szkoły powszechnej przedstawicieli amerykańskiej humanistyki. Książkę tę wydał po raz pierwszy w połowie lat siedemdziesiątych minionego stulecia..

Czytaj więcej...

Nowa Summerhill - A.S. Neill

Nowa Summerhill prezentuje doświadczenia A. S. Neilla z pięćdziesięcioletniego okresu kierowania dziełem swego życia - stworzoną przez siebie, ukochaną szkołą Summerhill. Szkoła zasłynęła w świecie dzięki pionierskiemu podejściu do problemu wolności i samorządności

Czytaj więcej...

Free Range Childhood Self Regulation Summerhill

Summerhill is the most famous school in the world. Started over 80 years ago by A.S.Neill and still thriving in Leiston in Suffolk in the UK. It’s radical philosophy of education has led to constant conflict with the educational establishment.

Czytaj więcej...

Turning Learning Right Side Up

In the age of the Internet, we educate people much as we did during the Industrial Revolution. We educate them for a world that no longer exists, instilling values antithetical to those of a free, 21st century democracy. Worst of all, too many schools extinguish the very creativity and joy they ought to nourish.

Czytaj więcej...

Summerhill and A.S. Neill

'Summerhill remains unique and different! Its underlying principles and its founding beliefs have informed and influenced generations of teachers in both sectors. It will continue to do so' - Professor Tim Brighouse, Commissioner for London Schools. Summerhill is a world-renowned school

Czytaj więcej...

Kingdom of Childhood - Growing Up at Sudbury Valley School

What do students say about life at Sudbury Valley? This book is a remarkable series of vivid personal recollections of school, in the words of former students. Drawn from comprehensive, reflective interviews, each account presents a picture

Czytaj więcej...

The Pursuit of Happiness - THE LIVES OF SUDBURY VALLEY ALUMNI

This book examines the lives of over one hundred Sudbury Valley School alumni. They reveal themselves as a fascinating collection of people spanning a huge variety of lifestyles and aspirations, and sharing a common set of basic values. The philosophy of Sudbury schools is based around

Czytaj więcej...

What's the Point of School?: Rediscovering the Heart of Education

What's the Point of School? takes the reader beyond the sterile debates about City Academies and dumbed-down exams in order to reveal the key responsibility of education today: to create students who enjoy learning. With their emphasis on stressful exams

Czytaj więcej...

Dumbing Us Down: The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling

With over 70,000 copies of the first edition in print, this radical treatise on public education has been a New Society Publishers’ bestseller for 10 years! Thirty years in New York City’s public schools led John Gatto to the sad conclusion that compulsory schooling

Czytaj więcej...

The Happy Child: Changing the Heart of Education

In this thought-provoking book, best-selling author Steven Harrison ventures far outside the box of traditional thinking about education. His radical proposal? Children naturally want to learn, he asserts, so let them direct their own education in democratic learning

Czytaj więcej...

The Case Against Homework

Does assigning fifty math problems accomplish any more than assigning five? Is memorizing word lists the best way to increase vocabulary—especially when it takes away from reading time? And what is the real purpose behind those devilish dioramas? The time our children spend doing homework has skyrocketed in recent

Czytaj więcej...

Beyond Discipline: From Compliance to Community

What is most remarkable about the assortment of discipline programs on the market today is the number of fundamental assumptions they seem to share. Some may advocate the use of carrots rather than sticks; some may refer to punishments as "logical consequences."

Czytaj więcej...

The Homework Myth: Why Our Kids Get Too Much of a Bad Thing

So why do we continue to administer this modern cod liver oil-or even demand a larger dose? Kohn’s incisive analysis reveals how a set of misconceptions about learning and a misguided focus on competitiveness has left our kids with less free time,

Czytaj więcej...

Instead of Education: Ways to Help People do Things Better

Instead of Education is Holt's most direct and radical challenge to the educational status quo and a clarion call to parents to save their children from schools of all kinds. In this breakthrough work Holt lays out the foundation for un-schooling as the vital path to self-directed learning and a creative life. 

Czytaj więcej...

No Homework And Recess All Day

Jerry Mintz, director of AERO and a world-wide authority on alternative education, has spent most of his life promoting learner-centered education and the empowerment of children. In his book, No Homework and Recess All Day: How to Have Freedom and Democracy in Education, Jerry draws on his long experience as director of a democratic school and also on his intimate relationship with democratic

Czytaj więcej...